معلم جمعه 27 آذر 1394 07:00 ب.ظ نظرات ()

http://media.snn.ir/medium/archive/15-7-1392%5CIMAGE635167347422968439.jpg 

مهمترین و آشکارترین فرصت پیش روی جمهوری اسلامی ایران در دوران پسا تحریم­ها، فرصت­های اقتصادی است. با رفع تحریم­ها، امکان نقل و انتقالات مالی از طریق شبکه­ های بانکی فراهم شده و این مهم­ترین و موثرترین اثر لغو تحریم­ها است که هزینه­ های اضافی و روش­ های غیر مستقیم فساد آور را از سیستم مالی و بانکی کشور حذف خواهد نمود و از طرفی شرکاء و طرف­ های جدید با شرایط قراردادی جدیدی را در اختیار ایران قرار خواهد داد.
 با توجه به شناسایی و آشکار شدن نقاط ضعف کشور در بخش ­های مختلف اقتصادی در دوران تحریم، لغو تحریم ­ها امکان بهره برداری موثرتر، کارآتر و دقیق­تر از فرصت­ های اقتصادی جدید را فراهم و مانع از تکرار یا کاهش تکرار آسیب پذیری در شرایط مشابه در آینده خواهد شد.
 خروج شرکت­ های مختلف غربی از ایران در دوران تحریم و جایگزینی آن ظرفیت­ ها با توانایی­ های بومی (هر چند دارای کیفیت پایین) و یا شرکت­ های رقیب آسیایی، قدرت مانور و استغناء بیشتری را در مذاکرات دوران پسا تحریم با شرکت­های غربی فراهم نموده که امکان امتیاز گیری بیشتر یا تنظیم قراردادهای دوجانبه بهتر را فراهم نموده است.
 شرکت­ های داخلی دولتی و خصوصی، با استفاده از تجربه دوران تحریم، شناخت بهتری از بازارهای منطقه­ای و بین ­المللی و شرکاء مختلف و میزان اعتماد یا عدم اعتماد به آنها پیدا نموده­اند که قطعاً در مذاکرات و انعقاد قراردادها در دوران پسا تحریم مفید خواهد بود.
در دوران پسا تحریم امکان توسعه روابط اقتصادی با کشورهای مختلف بویژه کشورهای غربی مجدداً فراهم شده است و توسعه اقتصادی در روابط، طبق تئوری و مدل کارکردگرایی می ­تواند عاملی مهم در توسعه روابط سیاسی با این کشورها نیز باشد.
 ورود کشورهای پیشرفته و دارای تجربه در بخش­ های مختلف صنعت هسته­ ای کشورها در راستای تغییر کارکرد نیروگاه اراک و یا در بخش ­های دیگر و از طرفی تداوم برنامه هسته ­ای بدور از فضای تنش­ آلود و تهدید، می تواند ظرفیت­ های اقتصادی جدیدی در این عرصه را برای کشور به همراه داشته باشد.